Eugeniusz Gerlach – SPORT W SZTUCE – Inspiracje Olimpijskie 2012
Muzeum Miasta Łodzi, Pałac PoznańskichŁódź, ul.Ogrodowa 15
WYSTAWA CZYNNA: 10 lipca – 31 sierpnia 2012
W Muzeum Miasta Łodzi trwa wystawa malrstwa Eugeniusza Gerlacha "SPORT W SZTUCE - Inspiracje Olimpijskie".Na wystawie zprezentowano 35 obrazów o tematyce sportowej.
Obecny czas stanowi jubileusz 70-tych urodzin artysty oraz jubileusz 50-lecia pracy twórczej. Z okazji tej odbyło się kilka wystaw, m.in. „Sport w malarstwie” w Muzeum Sportu i Turystyki w Warszawie, wystawa „Eugeniusz Gerlach - Malarstwo” w Pałacu Sztuki (Górny Pałac Sztuki TPSP) w Krakowie (2011), wystawa malarstwa w Muzeum Dwory Karwacjanów i Gładyszów w Gorlicach „Zmysły Sztuki” w Muzeum Pałac w Wilanowie (2012) oraz „SPORT W SZTUCE – Inspiracje Olimpijskie” w Muzeum Miasta Łodzi (2012).
|
Muzeum Miasta Łodzi – Wernisaż wystawy: SPORT W SZTUCE Inspiracje Olimpijskie 2012 |
|
Muzeum Miasta Łodzi – Wernisaż wystawy: SPORT W SZTUCE Inspiracje Olimpijskie 2012 |
|
Muzeum Miasta Łodzi – Wernisaż wystawy: SPORT W SZTUCE Inspiracje Olimpijskie 2012 |
|
Muzeum Miasta Łodzi – Wernisaż wystawy: SPORT W SZTUCE Inspiracje Olimpijskie 2012
Motywy olimpijskie, sceny przedstawiające wysiłek sportowców występowały licznie sztuce starożytnej. Do naszych czasów zachowały się rzeźby, a na glinianych naczyniach znajdujemy uwiecznione sylwetki dawnych zawodników. Odrodzenie się ruchu olimpijskiego, jakie nastąpiło na przełomie wieków, wyrastało z nowego spojrzenia na naturę ludzką a ogólne przemiany filozoficznego poglądu na świat znajdowały swe odzwierciedlenie w sztuce. Sposób w jaki artyści ukazywali człowieka zawsze był pochodną kosmicznej wizji uniwersum oraz wyrażał charakter i zakres ludzkich możliwości poznawczych. Warto przypomnieć tu choćby Fernanda Legera i jego konstruktywizm czy taneczną lekkość postaci z obrazów Henri Matise’a. Malarstwo Eugeniusza Gerlacha zdaje się nawiązywać do formizmu Leona Chwistka, a dokonania awangardy francuskiej - prace Amédée Ozenfanta, także mogą nam ukazać kontekst dla jego interpretacji.
|
Wystawa indywidualna malarstwa „SPORT W SZTUCE – Inspiracje Olimpijskie” stanowi kolejną odsłonę prezentacji twórczości Eugeniusza Gerlacha z okazji obchodzonych przez niego jubileuszy urodzin oraz pracy twórczej.
Zagęszczone linie potęgują wrażenie ruchu, a pulsujące kręgi i zwielokrotnione kontury rąk i nóg nasilają dynamizm całej kompozycji. Żywa zieleń murawy poprzez witalną czerwień aż po chłód błękitu i bieli, spinają łuki narysowane czarną kreską. Ta przejrzystość niemal witrażowej konstrukcji uwydatnia lekkość i wdzięk ludzkich postaci.
|
Muzeum Miasta Łodzi – Wernisaż wystawy: SPORT W SZTUCE Inspiracje Olimpijskie 2012 |
|
Muzeum Miasta Łodzi – Wernisaż wystawy: SPORT W SZTUCE Inspiracje Olimpijskie 2012 |
|
Muzeum Miasta Łodzi – Wernisaż wystawy: SPORT W SZTUCE Inspiracje Olimpijskie 2012 |
|
Muzeum Miasta Łodzi – Wernisaż wystawy: SPORT W SZTUCE Inspiracje Olimpijskie 2012 |
|
Muzeum Miasta Łodzi – Wernisaż wystawy: SPORT W SZTUCE Inspiracje Olimpijskie 2012 |
|
Muzeum Miasta Łodzi – Wernisaż wystawy: SPORT W SZTUCE Inspiracje Olimpijskie 2012 |
|
Muzeum Miasta Łodzi – Wernisaż wystawy: SPORT W SZTUCE Inspiracje Olimpijskie 2012 |
|
Muzeum Miasta Łodzi – Wernisaż wystawy: SPORT W SZTUCE Inspiracje Olimpijskie 2012 |
|
Eugeniusz Gerlach - Muzeum Miasta Łodzi 2012 |
|
Eugeniusz Gerlach - Muzeum Miasta Łodzi 2012 |
Zagęszczone linie potęgują wrażenie ruchu, a pulsujące kręgi i zwielokrotnione kontury rąk i nóg nasilają dynamizm całej kompozycji. Żywa zieleń murawy poprzez witalną czerwień aż po chłód błękitu i bieli, spinają łuki narysowane czarną kreską. Ta przejrzystość niemal witrażowej konstrukcji uwydatnia lekkość i wdzięk ludzkich postaci.
|
Eugeniusz Gerlach - Muzeum Miasta Łodzi 2012 |
Autonomia koloru i linii, odejście od tradycyjnych zasad perspektywy sprawiają, że obraz rządzi się wewnętrzną logiką i winien być interpretowany tylko ze względu na swe własne założenia konstrukcyjne. Jego odniesienie do świata pozamalarskiego staje się, w pewnym sensie, drugorzędne. Teza Ozenfanta, zgodnie z którą obraz przestał być łącznikiem między naturą a widzem, lecz wpływa nań własnym, bezpośrednim oddziaływaniem znajduje swój wyraz także w twórczości Geralcha.
Piękna wystawa i piękne zdjęcia!
OdpowiedzUsuńDynamizm Pańskich prac uzależnia, za co cenię sobie Pana malarstwo.
Kłaniam się,
Krzysztof
_
http://ten-drugi.blogspot.com